Google auteur statistieken van de kaart verdwenen

post by related

related post

Wanneer u unieke content laat schrijven of zelf gaat ontwikkelen is het bijzonder interessant om de evolutie van uw artikel te volgen in de zoekmachines. Google had hiervoor een speciale functie ontwikkeld die door het leven ging onder de naam Google authorship markup. Deze functie was terug te vinden in de zogenaamde Google Webmaster Tools en verstrekte niet alleen informatie over de prestaties van een specifiek artikel in Google, maar lichtte ook de prestaties van de auteur zelf toe. Op deze manier kon iemand perfect achterhalen of diens content goed scoorde of niet. Nu is dat dus niet langer het geval, al is het verdwijnen van de Google authorship markup functie uit de Webmaster Tools misschien toch niet het definitieve einde.

Wat maakte de Google authorship markup zo interessant?

Als webmaster of als bedrijf bent u ongetwijfeld regelmatig bezig met het analyseren van de progressie van uw merk op het internet. Om een goede progressie te kunnen behalen is goede, kwalitatieve content bijzonder belangrijk en net daar knelt het schoentje. De Google authorship markup functie maakte het mogelijk om te achterhalen hoe vaak een artikel verscheen en hoe vaak er dan ook daadwerkelijk op werd geklikt. Het gevolg waren zeer uitgebreide statistieken die zelfs CTR-statistieken aangaven. Dit was voor zowel de schrijver als de eigenaar van de content bijzonder interessant. De functie zorgde er immers voor dat het zeer eenvoudig mogelijk was om minder goed scorende content verder te optimaliseren of te vervangen door nieuwe content. Dat wordt nu een stukje lastiger.

De toekomst van de Google authorship markup functie

Hebben we nu dan het laatste gezien van de Google authorship markup functie of heeft de zoekgigant nog een verrassing achter de hand? Het lijkt in ieder geval weinig waarschijnlijk te zijn dat Google de functie volledig uit haar (publiek toegankelijke) systeem zal halen. In principe is er niets mis met het optimaliseren van uw content aan de behoefte van de bezoeker, dus waarom zou de functie dan definitief naar de prullenmand verwezen worden? Wel lijkt het weinig waarschijnlijk dat de Google authorship markup terug in haar oude vorm hersteld zal worden.

www.rubixmarketing.nl

Rubix Marketing logo